آشنایی با ورزشکارانی که سهمیه المپیک در ماده تراپ آقایان را کسب کرده اند. (قسمت دوم)

یکی از دوستان فرمایشی از امیر المومنین علی (ع) را به من هدیه کرد و این متن را به آن مزین می کنم و امیدوارم همه ما به آن توجه کنیم.

«هیچ چیزى به مانند صبر و شکیبایى، فرجامى نیک و پایانى دلپذیر ندارد و بى‌ادبى را دفع نمى‌کند و در رسیدن به مقصود یارى نمى‌رساند. (غرر الحکم : ۷۵۰۸ )»

پیش گفتار:

«بر اساس مقررات به جز نفر اول رتبه بندی المپیک که یک سهمیه به نام وی وجود دارد، باقی سهمیه ها متعلق به فدراسیون ملی است و فدراسیون می تواند ورزشکار دیگری را معرفی کند. البته معمولا فدراسیون‌های ملی ورزشکاری که سهمیه را کسب کرده به المپیک اعزام می‌کنند. از معروفترین موارد نقض این رسم عمومی رودولفو ویگانو تیرانداز مشهور ایتالیایی است که دوبار سهمیه المپیک را برای ایتالیا کسب کرد ولی هرگز به المپیک اعزام نشد.»

برای تمام رشته های ورزشی المپیک مهمترین رویداد بین المللی در ورزش است. البته استثنای مهمی وجود دارد و آنهم فوتبال است که فوتبالیستها جام جهانی را مهمترین رویداد ورزش خود می دانند.

فدراسیون جهانی تیراندازی در هر دوره المپیک و تقریبا سه سال قبل از برگزاری آن مقررات کسب سهمیه المپیک را با عنوان سیستم انتخابی (Qualification System) منتشر می‌کند و جزییات را به اطلاع همه فدراسیون های ملی در سراسر جهان می‌رساند. در پیشگفتار بخشی از این مقررات را منتشر کردم.  این بخش چالشی ترین بخش مقررات از منظر ورزشکاران و مربیان است و دقیقا به همین دلیل آن را ذکر کرده بودم. بلافاصله یکی از مخاطبان، متنی را در گروه تیراندازان ایران منتشر کرد و مرا به بدبینانه ترین انگیزه از نوشتن آن مقاله متهم کرد. توضیح دادم که تصور ایشان بسیار خارج از موضوع بوده است. چرا که اولا اولین قسمت این مجموعه مقالات پس از تعیین تکلیف المپینها نوشته شد و ثانیا در همین متن مورد ادعا نیز گزاره «موارد نقض این رسم عمومی» قبل از توضیح دو اتفاق رویداده در ایتالیا ذکر شد و البته کسانی که متن را با واقع بینی و دقت مطالعه کرده بودند و البته با «سنت فدراسیون تیراندازی» کشورمان که همساز با سنت عمومی فدراسیون‌های سایر کشورهاست آشنا هستند دچار چنین سوء تعبیری نشدند. 
پس از این مقدمه نسبتا طولانی، دومین ورزشکار حاضر در المپیک بر اساس رتبه در رتبه بندی فدراسیون جهانی را معرفی می کنم.

اقوزان توزون

رتبه جهانی ۹ رتبه انتخابی المپیک ۱۰
سن متولد ۲۰ اکتبر ۱۹۸۲ مقیم  استانبول، ترکیه
قد ۱۸۷ سانتیمتر وزن ۱۰۰ کیلوگرم
شغل معلم ورزش دست و چشم غالب راست

اقوزان توزون تیرانداز با سابقه ترکیه ای، تیراندازی را از ۱۵ سالگی و در سال ۱۹۹۶ زیر نظر پدرش «اوزر توزون » آغاز کرد. مربی ملی ایشان امره گورای می‌باشد. توزون سابقه آموزش زیر نظر دیگو گاسپارینی مربی مشهور ایتالیایی را نیز دارد.
توزون ۴۱ ساله سهمیه المپیک پاریس را در مسابقه ای دراماتیک یعنی آخرین مسابقه کسب سهمیه المپیک و احتمالا دشوارترین آنها و با کسب مدال برنز بدست آورد.
ترکیه خوش شانس بود که نفر دوم مسابقه یعنی «مائورو دی فیلیپیس» ایتالیایی قبلا سهمیه المپیک را در بازی‌های اروپایی بدست آورده بود و اقوزان توانست علی رغم سوم شدن، دومین سهمیه المپیک این مسابقه را برباید. نتیجه مقدماتی ۱۲۲ در این مسابقه نشاندهنده آمادگی این ورزشکار است.
این ورزشکار با تجربه در سابقه خود حضور در چهار المپیک را ثبت کرده و در هیچیک به مدال نرسید . در آخرین المپیک یعنی المپیک لندن با امتیاز ۱۱۷ بیست و چهارم شد و این بهترین نتیجه المپیک وی نبود. او در سال ۲۰۰۰ و در المپیک آتن مقام ۲۱ ام را بدست آورده بود.
توزون که عضو باشگاه بورسا است، نتوانست در میان تیراندازان المپیکی ترکیه در المپیک ریو حاضر شود و در المپیک ژاپن نیز ترکیه شرکت کننده ای در تراپ مردان نداشت. بدین ترتیب این تیرانداز، ترکیه را دوباره به حضور در مسابقه جذاب تراپ در المپیک برگرداند.
او به عنوان یک معلم در آکادمی تربیت بدنی و ورزش مشغول به کار است. چشم و دست راست او غالب است.
کسب یک طلا در سال ۱۹۹۹ ، یک نقره در سال ۲۰۰۲ و یک برنز در سال ۲۰۰۹ در مسابقات قهرمانی جهان به معنی آن است که مدتها از زمانی که آخرین مدالهای او در مسابقات مهم بدست آمده می گذرد. البته کسب دو مدال طلا در مسابقات قهرمان قهرمانان ، ۵ طلا و دو برنز در مسابقات جام جهانی از دیگر نتایج در سابقه وی است.

یکی از مدال های طلای جام جهانی وی مربوط به مسابقه‌ای در سال ۲۰۱۱ در شهر ساحلی کانسپشن در شیلی است. تنها یک سال قبل از این مسابقه زلزله ای با شدت ۸٫۸ ریشتر با مرکز زلزه ای که در عمق اقیانوس حدودا ۵۰ کیلومتر با شهر فاصله داشت رخ داد و به دنبال خود یک سونامی نیز آورد، به این شهر آسیب جدی زده بود.

توزون با این مدال طلا اولین سهمیه المپیک لندن را برای تیراندازی ترکیه کسب کرد و در حالی این مدال را کسب کرد که او همسرش در انتظار تولد اولین کودک خود بودند.
از دیگر موفقیت های وی یک مدال طلا در جایزه بزرگ فدراسیون جهانی، ۱ برنز در مسابقه کسب سهمیه که به آن اشاره شد و یک طلا، یک نقره و یک برنز در مسابقات قهرمانی اروپا بوده است و نشان می‌دهد که نمی‌توان از نام توزون در المپیک به راحتی گذشت.

 

Loading